مهمترین رویدادهای تاریخی روز 18 اردیبهشت


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



 

 

 

 

 

 

آزاد سازی‌ هویـزه / پناهندگی شاه قاجار/

 

 

روز جهانی صلیب سرخ/پایان جنگ جهانی‌دوم

 

 

 

درجریان عملیات بزرگ بیت‏المقدس،رزمندگان اسلام با نزدیک شدن به مرزهای بین‏المللی و استقرار در ۱۷کیلومتری نوار مرزی،شهر هویزه را که از ماه‏های آغازین جنگ،در اشغال نیروهای بعث بـود،به محاصره خود درآوردند.

آزادی پادگان حمید از اشغال نیروهای عراقی در عملیات بیت‏المقدس 

 

 

 

در حالی که مرحله دوم از عملیـات بـزرگ بیت‏ المقدس در تاریخ 16 اردیبهشت 61،با رمـز یا علی بن ابی اطالب آغاز شده بـود،رزمندگان اسلام با هجومی گسترده،خود را به مواضع دشمن رسانده و موفق شدند کلیه خطوط را در دست بگیرند.

در این حال نیروهای از جان گذشته اسلام،با در هم کوبیدن قوای عراقی،لحظه به لحظه به تصرفات خود افزودند و دژهای به ظاهر تسخیرناپذیر دشمن را یکی پس از دیگری به تصرف خود درآوردند.در این میان،پادگان حمید که در مرحله اول عملیات،در یک قدمی آزادی قرار گرفته بود، پس از ماه‏ها اشغال،با فرار بعثیان به طور کامل به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و پیروزی دیگری نصیب ایران نمود.

آزادسازی هویزه از دست مزدوران رژیم بعث عراق

در جریان عملیات بزرگ بیت‏المقدس،رزمندگان اسلام با نزدیک شدن به مرزهای بین‏المللی و استقرار در17 کیلومتری نوار مرزی،شهر هویزه را که از ماه‏های آغازین جنگ،در اشغال نیروهای بعث بود،به محاصره خود درآوردند.

علی‏رغم مقاومت فراوان دشمن،زمانی که حلقه محاصره هویزه تنگ‏تر شد،نیروهای عراقی خود را در مهلکه ‏ای دشوار یافتـه،اقدام به فرار و عقب‏ نشینی کردند.در این حال رزمندگان سرافراز اسلام قدم به شهر ویـران شده هویـزه گذاشتند و به تعقیب دشمن بعثی پرداختند.

با انتشار خبـرفتح هویـزه،سران بعث همچون دفعات قبل،فرار از هویـزه را جزو پیروزی‏ های خود به حساب آورده و آن را عقب‏ نشینی تاکتیکی عنـوان کردند.

پناهنده شدن "محمدعلی شاه قاجار" به سفارت روس

با گسترده‏تر شدن آتش انقلاب در نقاط مختلف کشور،نهضتی برای فتح تهران توسط مشروطه خواهان ایجاد گردید و پیروزی آنان را به دنبال آورد.در نبردی که بین قوای محمدعلی شاه قاجار و آزادی‏خواهان در نزدیکی تهران روی داد،قوای دولتی شکست خورده و طرف پیروز در 24 جمادی الثانی 1327 رو به تهران نهاد.

این درگیری‏ها در تهران ادامه یافت و سرانجام تهران به تصرف مشروطه طلبان درآمد.دراین هنگام، محمد علی شاه که خود را در برابر آزادی خواهان ناتوان دید در روز 27 جمادی الثانی به سفارت روسیه پناهنده شد و لیاخوف روسی نیز خود را به فاتحان تهران تسلیم کرد.

بعد از ظهر همان روز،در جلسه‏ای فوق‏العاده،محمدعلی شاه،از سلطنت کنار گذاشته شد و فرزند یازده ساله‏ی وی،احمد میرزا را به عنوان پادشاه معرفی کردند.چون احمد شاه کودک بود،نیابت سلطنت او را به عضدالملک،رییس سالخورده‏ی ایل قاجار سپردند و بدین ترتیب دوره‏ی استبداد صغیر که در حدود سیزده ماه به طول انجامیده بود به پایان رسید.

روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر 

صلیب سرخ،عنوان سازمانی بین‏المللی است که برای تسکین آلام بشری و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی،بر طبق موافقتنامه ژنو در سال 1864م و خاصه در نتیجه مساعی شخصی به نام ژان هانری دونان سوئیسی،تشکیل یافت.

او در سال 1862م پیشنهاد کرد که خدمت به رنجوران و زخمی‏ های نظامی،فعالیتی بی‏طرف محسوب شود.این پیشنهاد با استقبال انجمن‏های امور خیریه مواجه شد و موافقتنامه کنفرانس بین المللی ژنـو در سال 1864م برای بهبود وضع مجروحان نظامی تدوین گردید.

ازآن پس جمعیت‏ های ملی صلیب سرخ به وجود آمده و گسترش پیدا کرد.هم‏چنین به پاس تلاش هانری دونان،روز هشتم مه،سال‏روز تولد وی به عنوان روز جهانی صلیب سرخ تعیین شد.

در سال 1963م،در 88 کشور جهان،جمعیت‏های ملی صلیب سرخ به وجود آمد که در مقاطع گوناگون با هدف کمک متقابل و همکاری و توسعه فعالیت‏ های مربوطه،بـه ویـژه در زمان صلح فعالیت می‏کرد.فعالیت صلیب سرخ بین‏المللی جهانی پس از پایان جنگ جهانی دوم توسعه فراوانی یافت.هم‏چنین در کشورهای اسلامی به جـای صلیب سرخ،هلال احمر به عنـوان نماد این سازمان به کار گرفته شد.در ایـران،جمعیت شیر و خورشید سرخ فعالیت داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی،ایـران نیز علامت هلال احمر را برای این فعالیت پذیرفت.مطابق آخرین آمار،126جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر با بیش از 250میلیون نفرعضو درسطح جهان فعالیت دارند.

• مرگ "جان استوارْتْ میل" فیلسوف و سیاست‏مدار شهیر انگلیسی 

جان استوارت میل،فیلسوف و نظریه‏پرداز انگلیسی،در 20 مه 1806م در شهر لندن به دنیا آمد و از کودکی به تحصیل دانش روی آورد.وی از ده سالگی مطالعه آثار افلاطون و دیگر فلاسفه را آغاز کرد و در هفده سالگی وارد کمپانی هند شرقی گردید.

میل پس از آن به شعر و ادب گرایش یافت و علاوه بر فراگیری موسیقی،آثار ادبی نویسندگان برجسته را مطالعه نمود.وی بعدها وارد سیاست شد و مدت‏ها نمایندگی پارلمان را پذیرفت،اما وارد هیچ حزب و دسته‏ای نگردید و فقط نظریه خویش را مورد بحث قرار می‏داد.جان استوارت میل مؤسس مکتب سودگری یا سودخواهی بـود.بـر اساس این نظریه،آن‏چه که متضمن و دربرگیرنده حداکثر خیر و سود بـرای بیشتر مردم است،میزان اخلاقی بـودن آن است.

میل در اخلاق نیز طرفدار مذهب سودگری و اصالت لذت است.وی سعادت را در لذت و سود، و عدم سعادت را در اَلَم و زیان می‏داند و اعتقاد دارد که برای رسیدن به سعادت،باید لذت را افزایش داد و از رنج و درد کاست.میل در فلسفه و روش علمی معتقد به تجربه و آزمایش است. به عقیده او،اساس دانش بشری بر دریافت‏ های مستقیم از موجودات خارجی است ولی بیشتر،علم آن از راه استنتاج به دست می ‏آمد.

عقاید میل سبب اصلاحات اجتماعی و سیاسی زیادی شد و دراقتصاد و فلسفه بعد از خود نیز تأثیر گذاشت.نظام منطقی میل،نظام استقرایى قیاسی است که درآن،استقرا یعنی از مشاهده حقایق جزئی به اصول کلی رسیدن و قیاس یعنی از اصول کلی به حقایق جزئی رسیدن.به عقیده وی،تنها با این نظام منطقی است که ما می‏توانیم امیدوار باشیم که معارف کهن را به اثبات رسانیم و به کشف معارف جدید نائل گردیم.جان استوارت میل،کتاب‏ها و رساله‏ های مختلفی درباره افکار خود نگاشت که اصول اقتصاد سیاسی،اصول علم اقتصاد و آزادی از آن جمله‏ اند.جان استوارت میل سرانجام در هشتم مه 1873م،در 68 سالگی درگذشت.

• تولد "هاری ترومن" سی و سومین رئیس جمهور امریکا

هری اس.ترومن(8 مه 1884 - 26 دسامبر 1972)سی و سومین رئیس جمهور آمریکا بود. ترومن که در سال 1944 به عنوان معاون فرانکلین روزولت کار در دستگاه اجرایی آمریکا را آغاز کرده بود،پس از مرگ ناگهانی وی ریاست این دستگاه را بر عهده گرفت.

او باید آمریکای پس از جنگ را اداره میکرد که با بحران‌های متعددی دست به گریبان بود.آلمان در ماه مه 1945 تسلیم شد و ترومن در ژوئیه همان سال در کنفرانس پتسدام حضور یافت تا در بحث‌های مربوط به طرح‌های توافق برای اروپای پس از جنگ شرکت کند.

ترومن برای پایان دادن به جنگ آمریکا و ژاپن دستور پرتاب بمب‌های اتم به شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را صادر کرد که در نتیجه ی آنها ژاپن هم تسلیم شد.با این حال وجهه ترومن پس از ارائه پیشنهاداتی نظیـر دکترین وی بـرای تحدید کمونیسم و کمک به بازسازی اقتصـادی کشورهای جنگ زده،احیا شد.

وی بار دیگر در سال 1948 به عنوان رئیس جمهور آمریکا برگزیده شد.اما ترومن در دور جدید زمامداری‌اش باید با مسائل جدیدی از جمله جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی،اجرای پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)،استقرار پلیس سازمان ملل در کره و مشکلات داخلی دیگری از جمله ثبات اقتصادی آمریکا،مواجه می‌شد.ترومن در سال 1952 اعلام کرد که دیگر نامزد ریاست جمهوری آمریکا نخواهد شد.

• ویران شدن شهر"سن پیر" فرانسه بر اثر آتشفشان

در اثر آتشفشان کوه مون پلیه در جنوب فرانسه درروز هشتم مه 1902م،شهر سن پیِر که در دامنه این کوه قرار داشت از بین رفت.

در این فاجعه که تنها سه دقیقه طول کشید، سی هزار نفر جان خود را از دست دادند. آتشفشان مون پلیه، سال‏ها خاموش بود و انفجار آن نیز ناگهانی بود. این آتشفشان از سال 1902م به بعد همچنان غیر فعال و خاموش است.

• اعلام پایان جنگ جهانی دوم در اروپا

با آغاز سال 1943م و شروع عقب‏نشینی و شکست ارتش آلمان و متحدان هیتلر،دوره زوال جنگ جهانی دوم نیز آغاز شد.در خلال سال 1944م،روس‏ها به پیشروی سرسختانه خود به سمت غرب ادامه دادند و بخش عمده بالکان را پاکسازی کردند.در بهار سال 1945م آلمان در میان دو نیروی سهم‏گین گرفتار آمده بـود.

نیروهای متفقین از سمت غرب به شرق می‏ تاختند و نیروهای شوروی،دراواخر آوریل،برلین را در محاصره گرفته بودند.در نهایت،نیروهای کشورهای غربی و شوروی در روزهای اولیه ماه مه، در مرکز آلمان به یک‏دیگر پیوستند و با سقوط برلین و خودکشی هیتلر،جنگ جهانی دوم در اروپا پایان یافت.

از این رو در هشتم مه 1945م،وینستون چرچیل نخست‏وزیر وقت انگلستان با توافق سه دولت متفق خود یعنی امریکا،شوروی و فرانسه، ضمن اعلام خبر تسلیم بدون قید و شرط آلمان،این روز را عید پیروزی نام‏گذاری کرد.

به این ترتیب،جنگ شش ساله بین متفقین و متحدین با شکست آلمان پایان پذیرفت و کابوس وحشتناک آن به اتمام رسید.

دراین حال،هر چند آتش جنگ در اروپا خاتمه یافت ولی شعله ‏های آن همچنان درجنوب شرقی آسیا زبانه می‏ کشید،تا این‏که سه ماه بعد،در اوت 1945م با بمباران هسته‏ای هیروشیما و ناکازاکی توسط امریکا،جنگ در این نقطه نیز پایان پذیرفت. جنگ در اروپا بیش از پنج سال و هشت ماه به طول انجامید.

در طول این مدت،قریب یک‏صد میلیون نفر در کشورهای متخاصم بسیج شدند و بیش از چهل میلیون نفر نیز کشته شدند.بیشترین تلفات جنگ دوم جهانی را شوروی متحمل شد که رقمی بالغ بر بیست میلیون نفر می‏ باشد.هم‏چنین تلفات آلمان 4/5 میلیون نفر،فرانسه 2 میلیون نفر، انگلستان 1/2 میلیون نفر،امریکا یک میلیون نفر،ایتالیا 760 هزار نفر و...هزینه این جنگ بیش از 1150 میلیارد دلار برآورد شد که بیش از 230 میلیارد دلار خسارت وارد بر شهرها و تأسیسات عمومی را هم باید به آن افزود.

 

خبرگزاری تسنیم/ راسخون

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: دفاع مقدس , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 516
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
ن : Bahram
ت : چهار شنبه 18 ارديبهشت 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com